Alla inlägg under mars 2009

Av Emma Haapamäki-Hazard - 27 mars 2009 15:50

Som sagts tidigare, lär sig sonen nya saker varje dag. Hans favoritsysselsättning just nu, är att drämma eller knacka ihop olika saker för att se hur det låter eller vad som händer.

Min Welsh Springer, Tahto är storförälskad i sonen och tar varje chans att gosa med honom och låter Harrison peta honom överallt. Tahto visste inte om sonens nya intresse idag, när Tahto kom för att bli kramad... Sonen och jag lekte med byggklossar som han knackade ihop och slog i golvet och bordet. Sedan kom hans håriga bästis och troget lade huvudet i Harrisons famn (efter ett par pussar!) -vilken smäll hundstackarn fick! Och inte lät det mycket heller, till Harrisons besvikelse... Lyyckligtvis var det på Tahtos öra, men hädanefter blir klosslekar och hundgos separat...

Av Emma Haapamäki-Hazard - 27 mars 2009 12:50

Nu är sonen åtta månader snart... Han växer verkligen så det knakar och lär sig nya saker varje dag. Dottern lär sig nya saker genom att vara väldigt observant och fråga en massa frågor -vissa lättare än andra att besvara... Jag kom att tänka på att jag klurade ut ( från en klasskamrat) hur barn kom till, när jag var sju och dottern är nu sex år...Min klasskamrat förklarade att varje gång vuxna gör något väldigt konstigt och fraförallt äckligt, blir ett barn till. Hon hade bara två syskon och tyckte verkligen att mina förädrar var extra snuskiga som måste ha gjort det FEM gånger (jag trodde nog i alla fall mer på fröet-genom-navlen-versionen)... Jag trodde inte helt på henne, dock -det måste ju finnas andra, mindre snuskiga sätt att skaffa hela FEM barn!!! Jag tror inte att jag varken frågade eller sa något om den nya "kunskapen". Faktum är, att jag inte minns att jag någonsin frågade... Så, snart kommer kanske dessa frågor -dottern vet ju att bebisar kommer ur mammas mage, hur de kommer ut, men inte hur de hamnade där.

Jag och dottern tittade nyligen på ett adoptionsprogram, där ett manligt par skulle adoptera tvillingar. Jag sa till dottern -titta! De där bebisarna ska få två pappor! Hon tittade på mig och sa vetande "I know, it's called gay. It just means that two boys are married". Jahap. Verkar som att vi inte behöver lära dottern att inte vara trångsynt. :-)


Av Emma Haapamäki-Hazard - 20 mars 2009 08:21

Ja, vad kan jag skriva idag? Har kikat på lite hus på nätet -hittade fyra som vi planerar att titta  på när vi kommer till Sverige i april.

     Harrison lärde sig att dra sig själv upp till stående med hjälp av matstolen (heter den verkligen det?) i måndags. Han såg verkligen stolt och förvånad ut! *LOL* Han har nu ätit lax tre gånger -och han älskar det (som allt annat han ätit). Just nu ligger han och sover med sin pappa -om han ligger i vår säng, verkar han föredra att gosa med sin pappa -om han inte är sugen på en liten slurk mat, förstås! :-P Då duger man, minsann!

Maken jobbar korta nattskift denna vecka, så jag har tillgång till chaufför. Det betytder att vi kan åka ut till trevliga promenadstråk med vovvarna -men vädret är inte på vår sida :-( Jaja... Det spelar ingen roll om man blir lite kall och blöt, tycker jag -bara bebisen har det varmt och gott i vagnen. Vi får se vad det blir när maken vaknar.

Jag är tydligen jobbig vissa nätter -igår vaknade jag sååå utvilad... "Inte konstigt!" sa maken -jag hade tydligen väckt honom och krävt hans kudde till mina fötter! Han hade protesterat först, men utan effekt -så jag "fick" kudden och han sov på en nalle... Andra nätter har stulit hans kudde och slängt den av sängen -undrar vade jag tyckte det skulle vara bra för?

Av Emma Haapamäki-Hazard - 15 mars 2009 17:57

Vi var på lördagsmarknaden igår. Vi försöker alltid köpa största delen av våra grönsaker där. Nu, äntligen, tillåter EU-reglerna gurkor (och bananer) som har "skönhetsfel" som krokiga former eller för tjock/för tunn stam, att säljas -20pence per gurka och inget slöseri av ätbara grönsaker som ser lite udda ut!!! Jag handlade en massa roligt -dottern fick en ny klänning och jag inhandlade t.o.m en blus till mig själv! Kors i taket!

Jag hade en och en halv timma till mig själv i eftermiddags -solen sken och maken var på dop-fest med  barnen. Jag tog ut vovvarna på promenad -att se dem springa fritt och njuta av vårsolen och åkerns dofter gör mig så lycklig! De nästan flyger över fälten med fälsen glittrandes och med fladdrande öron. Det är nära himmelriket för mig, att se mina vackra, underbara hundar njuta av att vara hund! Inga bekymmer, inga koppel, bara jag och dem, och total frihet....

<i>Men</i> om nu  <i>det</i> är himmelriket, hur kan jag beskriva käslan när min son ler mot mig medan han ammas -eller dotterns små brev där hon skrivit "Jag älskar dig" eller "Du är bäst"? Det är ju himmelskt och underbart, när sonen väcker mig på morgonen med små ljud, dottern ger mig en morgon-kram eller när jag vaknar på makens arm. Att hålla en ny valp som man själv fött upp ger en obeskrivlig kärlekskänsla, helt unik... Vad underbart det är att vara hundägare, mamma och fru! Att vara kär och älskad är nog definitonen av himmelriket, trots allt...

Av Emma Haapamäki-Hazard - 14 mars 2009 10:53

Harrison har upptäckt sin snopp... Speciellt facsinerande är den när han kissar utan blöja! Harrisons intresse i sin egen snopp ledde till dotterns upptäckt att bebisar och pappor har olika snoppar -vilket ledde till frågan "Pappa, när tog doktorn bort din bebis-snopp och ersatte den med en pappa-snopp?"  Ja... Man kan ju undra! :-D  Nästa fråga var inte lättare att besvara "Varför behöver pappor en större snopp än bebisar?" (svaret: pappor kissar ju mer!!!)


Harrison lyckades peta in ganska mycket i munnen helt själv idag. Vad han växer och blir smartare varje dag! Det är så spännande att se vad han lär sig varje dag, han älskar sin mat, inget har spottats ut hittills. Vad sorgligt... Snart ratar han väl mig och vill ha potatis och kycklinggryta istället :-(

Jag kommer verkligen sakna de underbara, magiska, förtrollade stunder när allt annat str still och bebisens urminnes instinkter leder honom till hans mat. Snart är allt över igen och han blir aldrig bebis igen...

Jag kommer aldrig begripa de grymma föräldrar som förnekar sin bebis dess rätt till denna oersättliga naturliga kontakt och underbara stunder av ren kärlek. Att <i>välja</i> att inte amma är inte bara onaturligt, men elakt och för mig obegripligt...

Av Emma Haapamäki-Hazard - 12 mars 2009 17:48

Jag har nu blivit "kommenderad" att blogga -alla gör det, tydligen! :-P

So -here goes! De tidigare inläggen hjälpte min kära mor med -tack, mamma @-->-- 

Jag är mamma till två underbara barn, den yngsta sju månader gammal. De flesta inläggen i denna blogg kommer troligtvis handla om dem, mina hundar och vår flytt till Sverige.

Harrison, min bebis, har precis fått två tänder -väldigt spännande! Harrison har redan klurat ut ett bra sätt använda (eller vässa!) dem -som signal till sin kära mamma att magen är mätt när han ammas... Au!!! Säger jag bara! Jag har hotat med att mjölka i flaska om han inte slutar -men hur mysigt vore det!?

Som bilderna i tidigare inlägg visar, har min Griffon-gosse fått sin första kull i Sverige. Vi saknar Mika (Griffonen) och Merlin, som också är i Sverige i väntan på oss, otroligt mycket!!!

Av Emma Haapamäki-Hazard - 12 mars 2009 16:48

Här får jag lov att assistera lite då dottern inte får tummen ur :D/mamma/mormor Mirja

Ovido - Quiz & Flashcards